Hvad kan jeg forvente i den anden uge af mit rygestop?

Der er et par få ting som du skal være opmærksom i den anden uge af dit rygestop.

Du er på vej. Men du er ikke igennem endnu. Vær opmærksom på i hvilke situationer du får lyst til at ryge. Når du ved dette er det nemmere at undgå. Hvis det er noget du ikke kan undgå, som arbejde, så find en erstatning for dine rygeritualer. Dette er også et godt tidspunkt at række ud til en ven eller en du holder af for opbakning. Husk på at de mennesker du holder af, og som er omkring dig godt vil hjælpe og støtte dig i din beslutning om rygestop.

Følelsesmæssige responser som frygt, kedsomhed, at føle sig ned, ensomhed eller stress eller mere positive følelser som spænding, glæde eller tilfredshed.

Bevægmønstre som at drikke alcohol eller kaffe, kørsel, at spise et måltid, take en pause før arbejde, tale over telefonen og at se TV før man går i seng.

Sociale ting som at tage på bar, deltage i sociale begivenheder eller at være med venner som selv ryger.

Abistensrelaterede ting som lysten til en cigaret, at deltage i et socialt arrangement, lugten af cigaretrøg, at holde på lightere eller tændstikker eller følelsen af at gøre noget med dine hænder eller mund – eller begge.

Det er meget mere simpelt at undgå disse situationer hvis du er opmærksom på, hvad de kan være. Find i stedet en erstatning for dine rygeritualer.

Den anden uge i rejsen mod det endelige rygestop er også en god tid til at række ud til venner eller folk du holder af for opbakning. De vil være stolte af din opbakning, så kan du være glad for at du tog tiden til at tage kontakt til dem.